Lust att läsa – utökat koncept

Lust att läsa komplett  innehåller förutom ovanstående även skrivarskolor för respektive klass med författaren Susanne MacFie. För årskurs F-3 ingår även deckarvandring i Alingsås som en aktivitet i konceptet.

Lust att läsa arbetar utifrån att med olika medel inspirera till att läsa, skriva och utveckla läsförståelsen så att eleverna:

  • Får ökat självförtroende i sitt läsande och skrivande.
  • Förstår varför de bör läsa böcker.
  • Blir nyfikna på språket, ord och böcker.
  • Finner glädje i att läsa och skriva.
  • Blir inspirerade till att spontant läsa böcker.
  • Får lättare att ta till sig texter.
  • Öka läsförståelsen.
  • Öka läskonditionen.

Konceptet innehåller följande moment för respektive årskurs.

F-klass – årskurs 3 

  • Skrivarskola
  • Deckarvandring
  • Personlig bok
  • Pedagogiskt material
  • Föräldramöte
  • Utbildningsdag för pedagoger
  • Webbapplikation, kopplad till den personliga boken

Årskurs 4 – 6

  • Skrivarskola
  • Personlig bok
  • Pedagogiskt material
  • Föräldramöte
  • Utbildningsdag för pedagoger
  • Webbapplikation, kopplad till den personliga boken

Skrivarskola
Eleverna får av författaren Susanne MacFie, som håller i skrivarskolan, insikt i hur man lägger upp en berättelse och hur man bygger upp stämning, omgivning och händelser. Hon berättar bl.a. om frågor hon ställer till sig själv, visar hur hon konkret schemalägger innehållet i en bok och visar prylar hon använt sig av i sitt skrivande.

Deckarvandring
Samma dag som eleverna i årskurs 3 får en skrivarskola får de också en deckarvandring där de får lösa ett klurigt deckarfall bland Alingsås innergårdar och kullerstensgator tillsammans med Moa och Måns och Hemliga Klubben. ”Fallet med den stulna nyckeln” är skrivet av Susanne MacFie, och eleverna får bl.a. komma till platser som också finns med i den personliga boken. Allt för att skapa en lokal igenkänning.

Hon tar också upp hur man kan börja och sluta en berättelse, hur man ger karaktärerna liv, hur man kan måla upp en intressant miljö och hur man bygger upp spänningen. Tillsammans gör klassen och Susanne, grunden till en berättelse och eleverna får sedan börja skriva själva under skrivarskolan.

Konceptet innehåller även

  • föräldramöten,
  • Utbildnings- och
  • uppföljningsmöten för pedagoger/lärare.